تحلیل کمّی طیف زیر قرمز تبدیل فوریه پلی لاکتیک اسید پس از تابش پرتو فرابنفش/گاز اُزُن

نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:

پلی لاکتیک اسید یک پلیمر گرمانرم زیست تخریب پذیر می باشد که دارای زنجیرهای پلیمری فنری شکل است و از محصولات گیاهی مانند ذرت ، برنج، گندم و سیب زمینی شیرین تولید می شود.در این پژوهش برای بررسی ساختار شیمیایی پلی لاکتیک اسید از روش طیف سنجی زیر قرمز تبدیل فوریه استفاده شد. ابتدا طیف استاندارد پلی لاکتیک اسید بررسی شد، سپس با طیف نمونه های تابش شده توسط پرتو فرابنفش و گاز اُزُن در شرایط متفاوت، مقایسه گشت. برای بررسی نوع و میزان تغییرات شیمیایی ایجاد شده در ساختار الیاف، از روش تجزیه و تحلیل کمّی طیف استفاده شد، بدین منظور مساحت پیک های تغییر یافته اندازه گیری شدند و پیک مربوط به پیوند کربن-هیدروژن در محدوده عدد موج 2979-3528 بر سانتیمتر به عنوان پیک مرجع انتخاب گردید، سپس با تقسیم نمودن مساحت سایر پیک ها به مساحت پیک مرجع و بهنجار شدن طیف ها، میزان تغییرات شیمیایی ساختار الیاف پس از تابش مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان می دهند که با تابش پرتو فرابنفش/گاز اُزُن در شرایط مختلف، تعداد پیوندهای کربن-کربن و کربن-هیدروژن تغییر نمی یابند، اما تعداد گروه های عاملی اکسیژن دار (کربونیل و هیدروکسیل) افزایش قابل توجهی دارند که این امر نشان دهنده فرایند اکسید شدن الیاف می باشد. از طرف دیگر با پیش آغشته سازی الیاف در محلول های مختلف و سپس تابش پرتو فرابنفش/گاز اُزُن، اکسید شدن با شدت و سرعت بیشتری حاصل می شود، به گونه ای که برخی از گروه های قطبی از انتهای زنجیرهای پلیمری زدوده می شوند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

غربال‌گری و شناسایی باکتری های اسید لاکتیک پروبیوتیک شیر الاغ با استفاده از تکنیک طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز (FTIR)

مقدمه: باکتری­های اسیدلاکتیک (LAB)، گروه هتروژنی از باکتری­های گرم مثبت و کاتالاز منفی هستند که در جریان تخمیر کربوهیدرات­ها اسید لاکتیک تولید می­کنند. بسیاری از باکتری­های اسیدلاکتیک با تولید بیوپلیمرها مفید صنعتی تأثیری بسزایی بر بهبود طعم، بافت و ماندگاری بسیاری از محصولات لبنی دارند. روش­های متعددی برای شناسایی باکتری­ها وجود دارد که برخی از آنها از دقت کمی برخوردارند و برخی دیگر بسیار پرهز...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 8  شماره 2

صفحات  47- 55

تاریخ انتشار 2019-08-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023